tiistai 8. marraskuuta 2011

Lapsettomuushoidot

Lapsettomuushoidot aika äklö koko sana, mutta minkäs teet. Meidän kohdalla ollaan siis siinä pisteessä, että nyt kokeillaan muutamassa kierrossa Clomifeneillä boostata tätä yritystä, saa nähdä miten käy. Toisaalta toiveet ei ole kauheen korkeella, mutta toisaalta tuntuu, et voishan niistä jotain apuakin olla.

Meidän hoidot on siinä vaiheessa, että multa on otettu kaikki verikokeet ja ultrattu pariin otteeseen sekä tehty munajohtimien aukiolotutkimus. Toi viimesin noista ei ollut mun kohdalla mikään kivuton tutkimus, vaikka alle pari buranaa otinkin. Kivut oli semmosta luokkaa sata kertaa menkkakivut, ja ne mulla on kyllä ollu aina melkosen kivuliaat. Onneks se itse tutkimus oli kuitenkin nopeesti ohi ja putket oli auki. Olin kyllä niin helpottunu siinä vaiheessa kun se kipu loppu, etten edes osannut iloita siitä, että ne putket oli tosissaan auki. Oon kuitenkin lukenut netistä muiden kokemuksia vastaavasta toimenpiteestä eikä kaikilla todellakaan ollut sattunut tuo juuri nimeksikään. Ilmeisesti hyvin yksilöllistä sekin siis, joten jos nyt luet tätä tekstiä ja sinulla on tuo tutkimus edessä älä vielä heitä kirvestä kaivoon.

Mulla on epäilty endometrioosia ja pco:ta, mutta kumpaakaan noista ei ole todettu 100 prosenttisesti. Kierto on heitellyt 24-65 päivään. Muutamat terolut kuuritkin on tullut syötyä, mutta niistä ei oikein ole mulle apua vaikka oon tupla-annoksellakin niitä syönyt, menkat nimittäin tulee sillon kun niitä huvittaa. Tällä hetkellä suurin ongelma on siis ollut mun ovuloimattomuus ja kierron epäsäännöllisyys. Ukkelin spermakin tutkittiin ja lääkärin mukaan oli ihan normaalia, tarkemmat tutkimukset tehdään siltä osin jos ei nää clomit nyt tuota toivottua tulosta.

Nyt siis vaan odottelen, et menkat alkais ja päästäis kokeilemaan niitä clomeja. Ihmeekseni oon lukenut paljon ihmisistä, joille on määrätty noi clomit muttei minkäänlaista seurantaultraa. Mun mielestä se on super outoa, nimittäin meille painotettiin todella monta kertaa, etten saa alkaa popsimaan niitä ennen kun olen varannut ajan siihen seurantaultraan. Riskinä siis monikkoraskaus eli hyperstimulaatiokos se oikea termi nyt olikaan? Pelkona ei siis ole mikään kaksosraskaus vaan ennemminkin nelos- tai viitosraskaus.

Me siis ollaan julkisella hoidossa ja siellä noi ajat voi joskus olla vähän kiven alla eikä aina voi luottaa siihen, että se aika sieltä löytyy. Muuten täytyy kyllä sanoa, et julkisella on kaikki mennyt tosi hyvin vaikka ehkä himpan hitaampaa onkin kun yksityisellä.

Huh tulipas romaani tästä tekstistä ja varmaan vielä enemmänkin ois tullut, mutta ehkä mun täytyy nyt vähä stopata ja jättää jotain ens kerrallekin kirjotettavaks. Lisää avautumista siis luvassa lähiaikoina.

2 kommenttia:

  1. Niin, aika harvoinhan Clomit onneksi tuota ongelmaa pienillä määrillä aiheuttaa. Itse sain neljää kiertoa varten nyt clomi-reseptin ja tässä ekassa kierrossa ultrataan, jotta nähdään, toimiiko ne.. Mutta ainakin sellaisen käsityksen sain, että seuraavat kierrot sitten ilman mitään seurantaultria tehdään, jos kaikki näyttää ok olevan. (Itse pelkään kyllä jo kaksostenkin mahdollisuutta. Olisihan se parempi kuin 0 lasta, mutta silti...)

    Huuh. Itsellä on aukiolotutkimus ensi viikolla. Hieman jännittää, mutta yritän tässä ajatella, että ehkä se ei mulla ole ylikivulias...

    VastaaPoista
  2. Juu siis tarkoitin just tuota, ettei tehdä sitä yhtäkään seurantaultraa vaan lykätään resepti käteen ja ei muuta kun onnea yritykseen. Meillä siis tehdään samallalailla se yksi seurantaultra, jotta nähdään onko annostus sopiva.

    Tsemppiä siihen aukiolotutkimukseen ja se auttaa jo hurjasti jos puolisosi pääsee mukaan, niin on se käsi siinä puristettavana. :) Ja vaikka se sattuisikin niin se itse toimenpide kestää tosi lyhyen hetken, enkä myöskään usko, että se suurimmalla osalla sattuu juuri yhtään!

    VastaaPoista

Ilahdun, jos jätät kommentin vierailustasi!